Programozás a gimiben, mentori program a Nebulóban

Új módszerek a kalocsai iskolákban

2018.02.28 16:04    |    Géjé  

A Kalocsai Szent István Gimnázium informatikával erősít, a fogyatékkal élőkkel foglalkozó Nebuló pedig mentori programmal. Az előbbi iskola olyan tananyagot épített az órarendbe, amivel korábban csak a felsőoktatásba kerülve lehetett először találkozni. Utóbbi intézmény még több gyógypedagógust is foglalkoztatna, de még kivár és előbb mentorokat fogad-képez. Kalocsai oktatás, két példa a fejlődésre és a megújuló iskolai módszerekre – az igazgatókkal az évértékelő tankerületi sajtótájékoztatón beszélgettünk, Baján.

– Kimondottan két éve indult el az iskolánkban a programozás oktatása, de előtte is volt, az emeltszintű érettségin, informatika tantárgy – emlékeztetett Perity Lajos igazgató a Kalocsai Szent István Gimnázium korábbi gyakorlatára. Hozzáfűzte: az utóbbi években kitalált stratégiát sikeresebbnek érzi, jobban sikerült átadni napjaink legfontosabb ipari-tudományos területének, a programozásnak az alapjait. – Két éve tudatosan elkezdtünk programozással foglalkozni, a 10. évfolyamtól kezdődően, először a Scratch (ún. „objektumorientált programozási nyelv, fiatal korosztálynak fejlesztve – a szerző.) segítségével. Kis állatkákból kell modelleket összerakni és nagyon gyorsan lehet vele eredményt elérni – summázta, megjegyezve, hogy ezeket az alapokat felhasználva az egyik legtehetségesebb diákjuk addig jutott, hogy már középiskolában elkészítette az első játékszoftverét.

 

gimi_nebulo_450
 

 

Az intézményvezető nagyon biztatónak nevezte a programozással kapcsolatos tapasztalatokat, ezért bátran oktatják erre fogékony diákjaik számára az algoritmikus programozást is. Elsőben az alap Pascal nyelvet, utána a legelterjedtebbek egyikét, a C++-t is lehet iskolai rendszerben tanulni, ami párját ritkító lehetőség, hiszen jórészt már felsőoktatásban megjelenő tananyagokról beszélünk. Az igazgató örül neki, hogy a tőlük kikerülő diákokat jóval kevesebb meglepetés éri a felsőoktatásban, mint más gimnáziumok tanulóit. Az eddig meglévők mellé most meghirdették az informatika szakirányt is, illetve vállalták azt a küldetést, hogy a gyerekek zsebében eleve ott lapuló okoseszközöket szintén bevonják az oktatásba – persze nem csak informatika szakirányon hasznosítva a kütyüket.

– A társadalmi érzékenyítésnek mára jó gyakorlata van: a lényeg az, hogy a környezetünkben élő diákok, felnőttek, bármely kívülálló személy információkat kapjon a fogyatékosságról, lehetősége legyen találkozni, vagy spontán helyzetben esetleg kérdéseket feltenni – magyarázta a mindennapi feladataik közé sorolt tevékenységről Csupor Zsolt Jánosné. A Kalocsai Nebuló EGYMI igazgatója úgy véli, hogy a hozzájuk hasonló intézményeknek, így nekik is komoly szerepük van abban, hogy a „túlmisztifikált, sérülés-centrikus gondolkodásmódot” átalakítsák és e helyett inkább azt az üzenetet vigyék át, hogy „a fogyatékkal élő ember is ember, és elsősorban ember, csak másodsorban fogyatékos”. Azt azonban elismerte, hogy a munkájukhoz nem áll rendelkezésre elegendő gyógypedagógus munkatárs, de ez országos tendencia.

– Stagnál, vagy csökken a gyógypedagógusok száma, a sok képzésbővítés ellenére is – mutatott rá Csuporné, felidézve, hogy évtizedekkel ezelőtt még szélesebb körben képeztek ilyen szakembereket, de az akkor végzettek a nyugdíjba vonulással fokozatosan tűnnek el a rendszerből. Van azonban az emberhiánynak egy másik oldala is. – Emelkedik a sajátos nevelési igényű gyerekek száma, ezért sokkal több gyógypedagógusra van szükség. Ennek érdekében nekünk tudatos stratégiát kell alkalmaznunk: egyrészt ott van a társadalmi érzékenyítő program, már óvodás kortól, másrészt direkt építjük a kapcsolatainkat több intézményben tanuló tehetséges diákokkal, harmadrészt pedig a képző intézményekkel is szoros kapcsolatban kívánunk maradni, hogy minél több hallgató vállalja, hogy idejön – sorolta a lehetőségeket.

Az igazgató a legújabb módszereik közül a jelenleg is futó mentori programjukat említette. Ennek keretében a hozzájuk gyakorlatra érkező főiskolai hallgatókat igyekeznek gyakornokként foglalkoztatni is, így jobb eséllyel lesz belőlük leendő munkatárs. Ami a pedagógus létszámukat illeti, megjegyezte: lehetőségük volt rá, hogy 12 új kollégát is felvegyenek, ám inkább csak héttel kötöttek szerződést, egyelőre, mert úgy ítélték meg, hogy a rájuk jellemző kiváló munkakultúra így marad teljes.



Kalocsai hírek

A szegregált terület integrációja

" A szegregált terület integrációja A roma társadalom Kalocsa életében A Kalocsai...

Pályázatból parkosított templomkert és új kerítés Ordason

Átvette a református egyház a Visszatérés Háza kulcsaitNagy ünnepre gyűltek össze az ordasiak elmúlt...

Kalocsai szerző sikere az irodalmi pályázaton

Október 14-én, pénteken este Budapesten kihírdették a Világháló Alapítvány ésa Blinken OSA Archívum...

Lélekemelő kórushangverseny a kalocsai főszékesegyházban – Három kiváló egyházi kórus több, mint 100 tagja énekelt

Kalocsa gyönyörű barokk templomában, a Nagyboldogasszony Főszékesegyházban október 15-én,...

Paks II. a hosszú távú ellátásbiztonság záloga

Atomenergia nélkül nincs ellátásbiztonság Európában, Paks II. pedig hazánk hosszú távú...

Az aradi vértanúkra emlékezett Kalocsa – A koszorúzáson Balogi József mondott beszédet

Kalocsa város hagyományai szerint az első felelős magyar kormány szoborcsoportjánál tartották meg a...

Új fasorok, fák díszítik Kalocsát

 „A legjobb időpont a faültetésre 20 éve volt, a második legjobb ma van!” – tartja...

Az integráció fontos szerepe a roma társadalomban

Antidiszkriminációs programok Kalocsa  város életébenA Kalocsai Önkormányzat, a Szociális Központ és...

In memoriam Szallár Károly (1951-2021)

Futótűzként járta be a várost, hogy elhunyt Szallár Károly, Kalocsa idegenforgalmának egyik jeles...

Közlekedésbiztonsági napra készül a rendőrség

Októberben kezdődött és december elejéig tart a Kalocsai Rendőrkapitányság illetékességi területén...

ARCHÍVUM

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás