Nem aszfaltminőség, de nem is kerül annyiba!

Új technológiával javítják a kalocsai utcákat

2018.09.30 17:20    |    -sist-  

A napokban örömmel posztolta közösségi oldalán Bolvári Ferdinánd önkormányzati képviselő, hogy az úgynevezett kátyúzási alapból egy új technológia kipróbálásával igyekszik helyreállítani több, igazán leromlott állagú utcát a városvezetés. „A Tavasz utca legrosszabb állapotban lévő szakasza már el is készült. Reméljük, az új módszer beválik, és a jövő évtől folyamatosan megújul utcáink burkolata” – írta a városatya, mi pedig utánakérdeztük az említett eljárásnak.

Boromisza Viktor volt a segítségünkre abban, hogy mélyebb bepillantást nyerjünk a Tavasz utca mellett a Vigadó soron, illetve a Gém utcában is folyó beruházás műszaki hátterébe. A Városüzemeltetési és Fejlesztési Osztály vezetője messzebbről indulva indokolta, hogy miért nem a hagyományos, aszfaltozás kátyúzási eljárást választották.

tavaszutca1_450
 

– Köztudott, hogy az utóbbi években szinte nullára redukálódott azon pályázatok lehetősége, amelyek lakossági belterületi úthálózat fejlesztésére fordíthatók. Az önkormányzatnak ezért alternatívát kell találni a belterületi utak állagának fenntartására pályázati forrás-bevonás nélkül. A belterületi úthálózat az utóbbi 10-15 évben fel lett újítva, de annak karbantartása hasonlóképp komoly összegeket emésztene fel, ezért olyan technológiát próbáltunk felkutatni, ami megállítja az utak állagának további romlását – magyarázza az osztályvezető. – A most foganatosított eljárás keretében ugyanis felújítás helyett főképp fenntartásról beszélhetünk, hiszen erre enged mozgásteret a rendelkezésre álló pénzügyi keret. A Kalocsán most kipróbált módszer az országban nem új, több helyütt pozitívan nyilatkoztak már az eredményeiről. Azonban ismereteink szerint mindössze két olyan cég van, amely ezt a technológiát kifejlesztette és használja, elsősorban kisebb forgalmú belterületi utaknak a pályafenntartásához, amelyeknek megfelelő a pályaszerkezete és teherbírása – hangzik a felületzárási mód bemutatása. – Ezt mikrobevonatnak nevezik, ami abból áll, hogy az aktuális pályaszerkezet felülről kap egy záróréteget, ami nem károsodik tovább, azáltal, hogy a víz nem mállasztja annak alapját, így a meglévő pályaszerkezet élettartamának kitolását teszi lehetővé. Ez elsősorban egy nagyobb volumenű fejlesztési munka elodázását segíti, akár 5-10 évvel is megnövelve a lezárt felület élettartamát, amíg az adott beruházásra sikerül forrást szerezni – mondja Boromisza, majd rátér a réteg összetételé-nek ismertetésére és terítési eljárásának leírására.

tavaszutca2_450
 

– Több feltételt kell biztosítani, hogy tartós legyen ez a technológia. Az egyik ilyen a csapadékvíz-elvezetés, illetve a megjelenő burkolati repedések lekezelése, hogy ne morzsolódjon a felület, amely kátyúvá nőhet. Nem aszfaltburkolattal történik a kivitelezés, így nem is várható aszfaltminőségűnek a kapott burkolat, viszont a bekerülési költsége is egynegyede az aszfaltosnak. Az alapanyag két különböző fajtájú zúzottkőből, folyamatos és folytatólagos szemeloszlású zúzalékból kerül kikeverésre, amelyhez a helyszínen bitumenes kötőanyagot adagolnak, így könnyedén terülő anyagot kapnak, ami nem igényel behengerlést, hanem önterülő módon, kézi korrigálással biztosítható annak egyenletes terítése. Ez a bevonat leköveti ugyan a meglévő burkolat felületi egyenetlenségeit, de egy kiegyenlítő kopórétegre kerül rá – magyarázta a műszaki osztályvezető.

Boromisza Viktor arra is rávilágított, hogy szemben a jól kivitelezett aszfaltburkolat élettartamával, ami 15-20 év is lehet, ezen technológia megfelelő karbantartás esetén 5-10 évig biztosít jó minőségű felületet, ami nyilván nem lesz billiárd-asztal-simaságú, és kisebb bordázatok, hullámok megjelenhetnek rajta, de vitathatatlan, hogy az így javított utcákban a korábbinál sokkal komfortosabb közlekedést tesz lehetővé.

– Jelenleg három utcában alkalmazzuk ezt a technológiát, két betonburkolatúban, a Gém, illetve a Tavasz utca egy szakaszán, valamint a Vigadó soron, a Vajas part mentén. Utóbbinál elég vegyes pályaszerkezettel találkoztunk. Véleményem szerint itt nagyobb fenntartási igénye lesz a jelenlegi állapot fenntartásának, ott ugyanis a burkolat teherbírásával is gondok vannak. Talán itt lesz a legrövidebb élettartamú a beruházás – tekint a jövőbe Boromisza, hozzátéve, hogy legalább egy hidegebb, fagyosabb, csapadékosabb időszaknak el kell telnie ahhoz, hogy lássák, mit bírnak ezek az utak. Ezután kell dönteni arról, hogy ennek a technológiának megéri-e az alkalmazása.

Annak ismeretében, hogy a Tavasz utca bruttó 2,2 millió, a Vigadó sor 5,9 millió, míg a Gém utca 4,7 millió forintjába került így az önkormányzatnak, mindenképpen gazdaságosnak mondható. Az osztályvezető ugyanis rámutatott, hogy ha ezt a három tételt összeadjuk, sem kapunk elegendő pénzt, ami a felsorolt három utcaszakasz közül akár egyetlen egynek az aszfaltos felújításához elegendő lenne.


(Fotók: BolváriFerdinánd – Facebook)


Kalocsai hírek

Kommunizmus Áldozatainak Emléknapja

Kalocsa Város Önkormányzata 2019. február 25. (hétfő) 16.00 órakor megemlékezést tart a Kommunizmus...

FELHÍVÁS! Kalocsa Város Polgármestere tájékoztatja a Tisztelt Lakosságot, hogy

KALOCSA, SZENTHÁROMSÁG TÉR ÜTEMEZETT FELÚJÍTÁSÁNAK anyaga Vörös Márta tervező által elkészült.  ...

Fókuszban a mindennapi függőségek

Bagó István addiktológiai konzultáns előadásával folytatódott a Kalocsai Tomori Pál Városi...

Megújulhat a Vajas parti közösségi ház

Nem volt egyszerű és csörtéktől mentes menet, de végül megszavazta január végi ülésén a kalocsai...

Ősszel jöhet a szigorított „szilveszteri tűzijátékrendelet”

Simon Zoltán képviselő indítványaként jutott a Városházáig és a döntéshozó képviselőkig az ügy,...

Államtitkári látogatás a Szent Kereszt Kórházban

„Lesz híd Kalocsánál. Ez egy teljesen új helyzetet jelent, főként a Paks II beruházás kapcsán....

Rózsafüzér készítő háziipar Kalocsán

Kalocsa városában az ipar és benne a háziipar sokszor alapvető megélhetést nyújtott a helyi...

Hagyományos disznótor az Érsekkertnél

Aktív résztvevőből és nézelődőből is jócskán akadt a Hagyományőrzők Házának disznótorán, amit az...

V. Hartai Kolbásztöltő Fesztivál

2019 január 19-én rendezték meg Hartán a már nyugodtan hagyományosnak mondható kolbásztöltő...

Közel hatvanezer látogatója volt 2018-ban a Paks II. országjáró kiállításának

Tartalmas évet hagyott maga mögött a Paks II. Atomerőmű Zrt. tájékoztató kamionja: mintegy...

Kifüstölik az esővizet szennyvíz-hálózatba vezetőket

Akár százezres nagyságrendű büntetést is kockáztathat Kalocsán és a környékben jó néhány háztartás,...

Szakmai tanácskozás folyt a kalocsai kórház fejlesztéséről

Decemberben, több akkor aktuális, közéleti témát taglaló kalocsai tájékoztatóján jelentette be Font...

Szívbe markoló beszéd a doni katasztrófa évfordulóján

A Voronyezs és Pavlovszk között húzódó fronton harcoló 2. magyar hadsereg 1943-as lerohanásának...

Panasznap helyett Ügyfélsegítő

Alapvetően megváltoztatta a korábbi panasznap szerepét az új Polgári perrendtartás. De nem csak a...

Kulcsszerepe volt az atomenergiának tavaly is az ország áramellátásában

Sorra dőltek meg az eddigi áramfogyasztási rekordok tavaly Magyarországon. Előbb márciusban, majd...

Szentháromság tértől az orosz kulturális kirendeltségig

Ahogyan ígértük, folytatódik részletes beszámolónk a november 29-i kalocsai lakossági...

A KALOCSAI SZENT KERESZT KÓRHÁZ LÁTOGATÁSI RENDJE

Új látogatási rend a kórházban április 1-től – szigorúan betartatják a gyógyítás érdekében.

Élesítették az influenza figyelő szolgálatot

Bár az utóbbi hetekben kifejezetten barátságos arcát mutatta az ősz, ha hinni lehet a meteorológiai...

Szakmai tanácskozást folytattak a megye polgármesterei

Bács-Kiskun megyében ebben a választási ciklusban immár nyolcadik alkalommal rendezte meg a...

A Paks II. projektről kapott tájékoztatást a Magyarországi nemzetiségek bizottsága

A Magyarországi nemzetiségek bizottsága 2018. november 6-án kihelyezett ülést tartott Pakson,...

ARCHÍVUM

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás