Egy csapat a világ élvonalából

Két kalocsai is van közöttük!

2015.08.28 10:32    |    Gábor Erika  

Ha feltenném a kérdést: melyik az a csapat, amely a maga kategóriájában a világ második legjobbja, amely ősszel egy fantasztikus megmérettetésen indul – és ami minket érint, két kalocsai taggal működik – vajon hányan tudnák, miről beszélek?

A Kecskeméti Főiskola 2010-ben részt vett egy csapattal a Németországban megrendezett Shell Eco-marathonon. Ezen olyan járművekkel indultak a világ számos országából érkezett versenyzők, amelyek legkevesebb ezer kilométert tettek meg egyetlen liter benzinnel. A Megameter néven induló kecskeméti csapat akkor a nyolcadik helyen zárt 1588 km/liter teljesítményével, ám mára a fejlesztéseknek köszönhetően övék a világ második legkisebb fogyasztású járműve, amely 3082 km-t tesz meg egy liter benzinnel!

Ez a közösség most – két új taggal kiegészülve – „MegaLux” néven egy napelemes autó létrehozásán dolgozik, amellyel októberben Ausztráliában fognak elindulni a Solar Challenge nevű versenyen: a tét, hogy ki tesz meg leggyorsabban napenergiával működő járművével 3020 km távolságot két város, Darwin és Adelaide között. Ebben a csapatban dolgozik a kalocsai Csupor Dániel és Fazekas István, mindketten mérnök-hallgatók a GAMF-on.

Csupor Dániellel sikerült egy beszélgetésre sort keríteni, amikor egy nagyon jelentős esemény előtt (cikkem végén fényt derítek erre is!) itthon volt a szüleinél.

– Mi kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen csapatban dolgozhasson?

Kalocsai Néplap

– Az előző csapatban is benne voltam, amikor Megameter néven egy benzines autót építettünk, és ezzel világviszonylatban is kiemelkedő eredményt értünk el. Ezzel öt éve foglalkozunk (a továbbfejlesztése jelenleg is tart), a mostani napelemes járművön tavaly augusztus óta dolgozunk. A lelkesedés, az odaadó munka az egyetlen feltétele annak, hogy egy ilyen nagyszabású terv megvalósításában közreműködhessünk.

– És mi kell ahhoz, hogy egy főiskola ilyen léptékű fejlesztésen dolgozhasson?

– Ez támogatók nélkül elképzelhetetlen. A csapat egyik tagja azon dolgozik, hogy a munkánkhoz támogatást szerezzen. Azoknak a cégeknek, akik segítenek bennünket, ez a jó hírnevét erősíti, ők arra is törekszenek, hogy a csapatból megszerezzenek maguknak majd egy-egy szakembert – ugyanis mi már igazán bizonyíthattuk a szakmai hozzáértésünket.

– Melyik verseny a nehezebb?

– A 2010-es verseny mintegy negyven perc alatt lezajlott, de a mostani járművel napok alatt fogjuk leküzdeni a 3020 km-t. Ez rendes közúton, normál forgalomban fog megtörténni. A napelemes autók esetében nem a sebesség a legfőbb elvárás, hiszen 100 km körül mozog a maximum sebességük, inkább az energia felhasználása, előállítása van a fókuszban.

– Hány személy ül egy ilyen autóban?

– Egyszerre egy fő, és három órás váltásban vezetnek majd a pilóták.

– A 2010-es verseny autóját láttam annak idején, hát, mit mondjak, egy lidércnyomás volt, aki klausztrofóbiás, bele se fogjon. Ez is ennyire kis helyet biztosít a vezetőnek?

– Nem, ez valamivel nagyobb – mosolygott a megjegyzésen Dániel, aki igazán nem egy zsoké alkat – még én is kipróbáltam, igaz, a búra alakú fedél nélkül…

– Milyen alkatrészekből készül ez az autó? Készítik, vagy vásárolják ezeket?

– Amit lehet, a főiskolán magunk állítunk elő. A karosszéria teljes egészében a főiskolán készült, anyaga szénszál erősítésű, szén-méhsejt-szén szendvics szerkezetű kompozit műanyag. Ebből az anyagból több alkatrész is készül. A fékrendszer hidraulikus, kétkörös lesz. A motort egy japán cégtől vásároltuk, a napelemeket (USA) és az akkumulátor-felügyelő rendszert kellett még megvennünk. A jármű egyedi vezérlésű, saját fejlesztésű egységekből áll.

Kalocsai Néplap

– Ezek a járművek a közeli, vagy nagyon távoli jövőben fognak elterjedni?

– Ezek konkrétan a meghirdetett versenyekre készülnek, nem közúti forgalomra szánjuk őket, bár a napelemes jármű megfelel a közúti közlekedés feltételeinek.

– Milyen gyakran van hasonló verseny?

– Az ausztráliai Solar Challenge-et kétévente rendezik meg, de több országban, például Dubaiban, Dél-Afrikában is szerveznek hasonlót.

– Hogyan zajlik egy ilyen verseny? Kiutazhatnak rá a fejlesztő csapat tagjai?

– Igen, mi is menni fogunk októberben a versenyre. Amint mondtam, rendes közúti forgalomban, reggel nyolc óra és délután öt között lehet haladni a távon, majd utána energiafelvétel következik, az akkumulátorok feltöltése. A napenergia felhasználása mellett az autó kinetikus energiájának visszanyerésével biztosítjuk az „üzemanyagot”. Nagyon szigorú feltételei vannak a részvételnek, alkatrészt nem lehet cserélni, legfeljebb sérülés esetén.

– Magyarországról hány csapat vesz részt ezen a versenyen?

Csak a mi csapatunk indul rajta, mi képviseljük majd az országot. Úgy tudom, 42 csapat nevezett be erre. Fantasztikus abba belegondolni, hogy például jelen lesz a világ tíz legjobb egyetemének számító intézmény a maga járművével!

– Amikor megszerzi a diplomáját mérnök-informatikus szakon, valami ilyen munkát képzel el magának?

– Szívesen dolgoznék fejlesztő mérnökként, és bízom abban, hogy ez a két munka igazán jó referencia lesz majd az elhelyezkedéshez. Nagyon jó lehetőség ez egy hallgatónak, hiszen az elméleti tudás mellett gyakorlati téren is kipróbálhatjuk magunkat, és egy ilyen csapatmunka rengeteget segít abban, hogy kiteljesíthessük a képességeinket.

„Napenergiával Ausztrálián keresztül” nevű projektjével augusztus 17-én, 13 órakor mutatkozott be a Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Járműtechnológiai Tanszékének Mega-Lux csapata a meghívott szakemberek, vendégek előtt. A bemutatón Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért felelős államtitkára ekképpen hangsúlyozta a napelemes autó megvalósításának fontosságát:

– A Nemzetközi Energia Ügynökség felmérése szerint 2050-re a világon eladott új gépjárművek 65 százaléka többé-kevésbé elektromos meghajtású lesz. A technológia elterjedését sok minden elősegíti, többek között az Európai Uniónak az az előírása, amely szerint 2020-ra a gépjárműflották átlagos kibocsátása nem haladhatja meg a 95 gr/km-t. Mi itthon Magyarországon is igyekszünk ennek a technológiának az elterjedését segíteni, különösképpen a Jedlik Ányos terv végrehajtásával. Az államtitkár gratulált a Megalux csapatnak, sok sikert kívánt nekik az októberi versenyhez, majd így zárta beszédét: „Kívánom, hogy a megszerzett tudás és tapasztalat járuljon hozzá a fenntarthatóbb közlekedés jövőjéhez, Magyarország és a magyar ipar versenyképességének növeléséhez.”


Kalocsai hírek

Lezárult Kék Madár gyermekrajzversenye – Ötvenkétezer-négyszázhuszonöt adományperc az alapítványnak

Tizenhat iskolából, több mint ezer gyermektől érkezett pályamű „45 perc segítség” című...

Veterán jármű kiállítás Kalocsán

Egy évszázad gépcsodái az Érsekkertben! Két éven át kellett elhalasztani, most szombaton végre...

Nagy erejű robbanás Kiskőrös belterületén – Két súlyos sérültet mentőhelikopter szállított Pécsre és Budapestre

Nagy erejű robbanás következtében kidőlt egy kiskőrösi ház egyik fala és kigyulladt a tetőszerkezete...

Átadtak a pedagógusok munkáját elismerő Kunszt József díjakat Kalocsán

A főegyházmegyéből öt pedagógus kapott kitüntetést Huszadik alkalommal ítélték oda az oktatás,...

Végső nyughelyére kísérték Dr. Svébis Mihályt, a megyei kórház főigazgatóját

Dr. Svébis Mihályt, a Bács-Kiskun Megyei Oktatókórház főigazgatóját a Kecskeméti Református...

Bács-Kiskun megye tűzoltói Kalocsán ünnepelték védőszentjük napját

A Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatáság idén Kalocsán, május 3-án tartotta ünnepi...

Búzaszenteléssel Kalocsáról indult az idei Magyarok kenyere program

A Kalocsán a május 1-jén, szombaton rendezett számos esemény közül is kiemelkedik a Kalocsa –...

Szijjártó Péter a fajszi Pata József Kft-nél tett látogatást

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter május 6-án, pénteken a fajszi Pata József Gépipari...

Évelőkkel szépítik a város virágágyásait

Az egynyári virágok mellett a közelmúltban megjelentek és a kiültetésekben egyre nagyobb arányban...

Lezárult az izgalmakban bővelkedő országos Szelidi-tavi horgászverseny

Még a véghajrá előtti éjszaka, sőt, a szerda 12 órai zárás előtti utolsó pillanatok is jelentősen...

Fergeteges Leander Kills zárókoncert a kalocsai majálison

Már a május elsejei ünnep előestéjén is zenei csemege, igényes vendéglátó muzsika várta a...

A Dózsa ballagásán 114 diák búcsúzott a középiskolás évektől

Péntek délután elballagtak a Bajai SZC Dózsa György Technikum és Kollégium végzős diákjai. A...

Viczay Lajos fotó-és festőművész kiállítása a kalocsai Városi Galériában

Sokan eljöttek, hogy láthassák a fotósként is ismert Viczay Lajos festményeiből álló kiállítást,...

Már majdnem kész a Csajda-kerti játszótér

A játékok már a helyükön állnak, de még hiányoznak a biztonságos használathoz szükséges utolsó...

Font Sándor hetedszer vette át országgyűlési képviselői megbízólevelét

A 2022. évi országgyűlési képviselői választáson a Kalocsa székhelyű 03.számú választókerületben...

Szent György-napi szentmise a rendőrökért

Sárkányölő Szent György, a rendvédelmi szervek védőszentje napja alkalmából ünnepélyes szentmisét...

Sokan éltek a személyes találkozás lehetőségével

Naponta tízezer látogatója volt a Műegyetem tavaszi állásbörzéjének, ahol immár hagyományosan...

In memoriam Szallár Károly (1951-2021)

Futótűzként járta be a várost, hogy elhunyt Szallár Károly, Kalocsa idegenforgalmának egyik jeles...

Közlekedésbiztonsági napra készül a rendőrség

Októberben kezdődött és december elejéig tart a Kalocsai Rendőrkapitányság illetékességi területén...

ARCHÍVUM

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás