
Tartós apály lehet a Dunán
Korrekcióra szorul a dunai kishajó ponton
2013.09.19 21:05 | Zsiga Ferenc
Az előrejelzések szerint tartós apály lehet a Dunán, ami a folyam helyi szerelmesei szerint azért is valószínű, mert számos zátonyt újra lehet látni, illetve az apadás következtében újabbak és újabbak bukkannak elő. Több mint öt méterrel alacsonyabb a Duna vízszintje Mohácsnál, mint a tavaszi árhullám idején. A vízállás, a víz hőfoka most igazán kedvez a motorcsónakkal, kishajóval közlekedőknek és a strandolóknak, de a döntően pályázati forrásból megépült meszesi kishajó-kikötő, fellengzősebben jacht-kikötő csak a parti művekhez csatlakozó ponton korrekciója után lesz teljes körűen használható.
A szakemberek és a tapasztalatok szerint az árterekből visszavonult víz ellenére, a hatékony repülőgépes szúnyogirtásnak köszönhetően egyre kevesebb szúnyog keseríti a Duna-menti települések, köztük Kalocsa lakóinak életét. Ugyanakkor a szúnyogok hirtelen bekövetkezett drasztikus hiánya azt is eredményezi, hogy az azokkal táplálkozó állatoknak is kevesebb élelem jut, vagyis a táplálékláncból egy igen fontos láncszem kiesik.
Mint megtudtuk, a Dunán 2003-ban jegyeztek fel negatív vízállás rekordot, akkor 63 centiméteres volt a vízállás, de ezt az idén aligha szárnyaljuk túl.
A Kalocsai Néplap kérdésére válaszolva a meszesi Duna-parton, a volt kavicskikötőnél épített kishajó és csónak kikötővel kapcsolatban Búcsú Lajos, a Kalocsai Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Kft. igazgatója az elmúlt pénteken adott tájékoztatást. Az ügyvezető elmondta: a csörlővel ellátott parti létesítményhez kapcsolódó pontont a rekordot döntő árhullám miatt, vagyonbiztonsági okokból kiemelték. A költséges eljárás alkalmat ad azonban arra, hogy a pontonon a szükséges korrekciókat elvégezzék. Erre nagy szükség van, ugyanis a ponton kialakítása olyan, hogy az uszadékot összeszedi, az pedig a rendeltetésszerű használatot akadályozza. A 2009. évi terv alapján készült pontont a kalocsai Budamobil gyártotta le. A cég vállalta, ha már kiemelték, a rendeltetésszerű használathoz szükséges korrekciókat, átalakításokat ingyen elvégzi. Ám hogy az áramvonalas pontontest kialakítására mikor kerül sor, azt egyelőre nem tudni. Az igazgató szerint a kikötő használata során az is kiderült, hogy a kishajó-kikötő helyszínének megválasztása elhibázott volt. A fősodor-vonalhoz közel lévő kikötő használatát a ponton nem megfelelő, nem áramvonalasra tervezésén, majd ennek megfelelő kialakításán túl az is nehezíti, hogy fölötte két nagyhajó kikötő van. Azt a kikötőt használók elmondásából, a megkérdezett szakemberektől tudni: sokkal szerencsésebb lett volna, ha a nagyhajó kikötők fölött, a kompkikötőhöz közel építik meg a létesítményt, amely azonban így is fontos része a meszesi Duna-part helyieket és az ide érkező vendégeket szolgáló infrastruktúrájának.
A környék hírei
A szegregált terület integrációja
" A szegregált terület integrációja A roma társadalom Kalocsa életében A Kalocsai...
Pályázatból parkosított templomkert és új kerítés Ordason
Átvette a református egyház a Visszatérés Háza kulcsaitNagy ünnepre gyűltek össze az ordasiak elmúlt...
Kalocsai szerző sikere az irodalmi pályázaton
Október 14-én, pénteken este Budapesten kihírdették a Világháló Alapítvány ésa Blinken OSA Archívum...
Kalocsa gyönyörű barokk templomában, a Nagyboldogasszony Főszékesegyházban október 15-én,...
Az aradi vértanúkra emlékezett Kalocsa – A koszorúzáson Balogi József mondott beszédet
Kalocsa város hagyományai szerint az első felelős magyar kormány szoborcsoportjánál tartották meg a...
Új fasorok, fák díszítik Kalocsát
„A legjobb időpont a faültetésre 20 éve volt, a második legjobb ma van!” – tartja...
Az integráció fontos szerepe a roma társadalomban
Antidiszkriminációs programok Kalocsa város életébenA Kalocsai Önkormányzat, a Szociális Központ és...
In memoriam Szallár Károly (1951-2021)
Futótűzként járta be a várost, hogy elhunyt Szallár Károly, Kalocsa idegenforgalmának egyik jeles...
Közlekedésbiztonsági napra készül a rendőrség
Októberben kezdődött és december elejéig tart a Kalocsai Rendőrkapitányság illetékességi területén...