
Útdíj-változások: újra ingyenesek a hidak
A hídon túl sem kell fizetni az M9-esen
2015.01.29 13:09 | géjé
A múlt héten kormánydöntés született néhány logikátlannak bizonyult, útdíj-köteles helyszín feloldásáról. Újra ingyen használható a fővárosban a Ferihegyre vezető út, a 61-es Kaposvárt elkerülő szakasza és az M86-os, valamint az M8-as autópálya Pentele hídra, illetve az M9-es autóút Szent László hídra eső szakasza.
Az utóbbi sztrádára sikerült kivívni egy további kedvezményt is: a fővárosi Megyeri híd mintájára itt sem a szomszédos megye első csomópontjáig tart majd az ingyenes szakasz. Font Sándor országgyűlési képviselő Fejér megyei kollégájával közösen írt levélben reklamált, és végül sikerrel lobbiztak a fizetésmentes használatért. Végül nem hogy kettő, de egy megyematrica sem kell a hidakra. De nem mindegy, hogy mettől meddig…
Font Sándor, a kalocsai régió országgyűlési képviselője, Fejér megyében érintett kollégájával, Galambos Dénessel együtt írta a kormánynak azt a levelet, amelyben kifogásolták az útdíj-rendszer helyieket érintő, logikátlan és igazságtalan következményeit. A két honatya a Szekszárdnál és Dunaújvárosnál lévő Szent László-, illetve Pentele-híd díjmentes használata mellett érvelt, már jóval a rendszer finomhangolására szánt januári időszak előtt. Jelezték az illetékeseknek, hogy előbbi ugyan az M9-es autóút, utóbbi pedig az M8-as autópálya része, de a helyieknek komoly terhet jelentene, ha az országos rendszernek megfelelően útdíjat kellene fizetni a használatért; már csak azért is, mert pont ezeken a szakaszokon nagyon sokan járnak iskolába, esetleg kórházba.

„Nem erről volt szó, uraim”
– Már december 17-én hallottunk a hírről, de a képviselők akkor még meglehetős információhiányban szenvedtek, miközben a polgármesterek már jelezték, hogy ebből baj lesz – idézte fel az útdíj bevezetésének korai szakaszát Font Sándor. A kalocsai régió országgyűlési képviselője elmondta, hogy ekkortól kezdtek el felpörögni az események, hiszen nyilván minden honatya szeretett volna kedvezményt kivívni a maga területén azoknak a településeknek, ahol indokoltnak érezte a fizetés feloldását. – A december 23-ai frakcióülésen már vita alakult ki erről; ott jeleztem először, hogy a két híd bevonása véleményem szerint értelmetlen, különösen úgy, hogy az akkori logika szerint kettő matrica kellett volna hozzájuk. Akkor ez nagyon nagy ellenállást váltott ki – fogalmazott.
Az emlegetett, ünnepek előtti utolsó frakcióülésen azzal kívánt boldog karácsonyt a Fidesz frakcióvezetője, hogy azok a képviselők, akiknek ilyen típusú észrevétele van és úgy is érzi, jogos a kifogása, azt Tasó László közlekedésért felelős államtitkárnak, Fónagy János parlamenti államtitkárnak és Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek juttassa el, levélben. Mivel Font Sándor és más érintett kollégái már akkor megfogalmazták nemtetszésüket, meglepve tapasztalták a december 30-án közzétett (tehát 48 órán belül érvénybe lépő) útdíj-térképen, hogy semmilyen változtatást nem láttak ahhoz képest, amit még december 23-án kifogásoltak.
– Ekkor Dunaújváros és környéke országgyűlési képviselőjével, Galambos Dénessel az első munkanapra, január 5-ére újra eljuttattuk a levelünket arról, hogy „nem erről volt szó, uraim” – mondta Font. Amint az később Fónagy János válaszából kiderült, az év utolsó napjaiban közzétett térkép még azért nem tartalmazta a honatyák által kért, mentesített szakaszokat, mert a döntéshozók kifejezetten a januári próbaüzem idején tapasztaltak alapján akarták azokat megtárgyalni, majd a végén újrarajzolni a hálózatot – ráadásul erről már érvényben lévő kormánydöntés is volt. Fonték ennek ismeretében küldtek újabb javaslatokat a helyzet kezelésére. – Kértem, hogy a Duna innenső partján lévő települések és a megyei közgyűlés vezetői is fogalmazzák meg a kifogásaikat, és nem kell finomkodni. Eddigre ugyanis tudtuk, hogy a próbaüzemet komolyan gondolja a kormány, tehát tényleg várja a január folyamán felmerülő kifogásokat, és azok ismeretében dönteni is fog – hangsúlyozta a képviselő, elismerve, hogy kezdetben még annak is örültek volna, ha kettő helyett csak egy megyematricával válnak használhatóvá a hidak. – Ehhez képest a lehető legkedvezőbb megoldás született – nyugtázta.

– A Kalocsa térségiek egyértelműen a Duna túlpartjára való átjutást kifogásolták, és elsősorban a kettő matricával való használhatóságát. Ezt mi is képtelenségnek tartottuk. Aztán ott vannak a Dunavecse környékiek, akik például a dunaújvárosi kórházhoz kerültek ellátásra. Nekik akár csak egy orvosi vizsgálat miatt is két megyematricát kellett volna kiváltani – érzékeltette a korábbi döntés súlyát csak néhány kirívóbb példával a képviselő, akinek végül múlt hétre értek be az erőfeszítései: csütörtökön hozták nyilvánosságra a lobbizásuk után született döntések alapján rajzolt útdíj-térképet, és ez már díjmentesként tüntette fel a hidakat. – Mostantól azok, akik megyematrica használata nélkül akarnak átjárni a hidakon iskolába vagy kórházba, esetleg csak vásárolni, újra ingyenesen megtehetik – jelentette ki Font Sándor.
Mettől meddig ingyenes?
A kalocsai régió lakóit érintő két hídhoz tartozó útszakaszok ugyan kiesnek az útdíj-fizetés hatálya alól, de fontos leszögezni: csak addig, amíg Szekszárdnál fel nem hajtunk az M6-ra, vagy Dunaújvárosnál az M8-ra (a 6-os főúti kijárat után) – ezek ugyanis maradtak fizetősek. Oké, de feltehetné a kérdést, hogy mi lesz a szekszárdi híd utáni, első csomóponttal (a szabályozás szerint minden megyematrica a következő megye legelső csomópontjáig érvényes)? A fent írt korábbi logikát követve ugyanis a Bács-Kiskun megye és Tolna közötti bogyiszlói kijáratig tartana az ingyenes szakasz (mivel utána is folytatódik az M9), ami jó nagy kerülőt jelentene azoknak, akik az 56-os főút felé, Szekszárdra, vagy a 6-oson Pécsre, esetleg Budapest irányába mennének tovább, megyematrica használata nélkül. Ezeknek az utazóknak is jó hírrel szolgált Font Sándor: sikerült elérni, hogy a fővárosi Megyeri híd mintájára itt sem az első csomópontig legyen érvényben az ingyenesség, hanem az M9-es és a 6-os főút kereszteződéséig – beleértve a palánki elágazást is, természetesen.
– Nem csak a hidak, hanem azok felvezető sztrádaszakaszai is mentesek, és ez különösen fontos a szekszárdi híd esetében, ahol tudjuk, hogy a túloldalon egy jó hosszú, 9 km-es szakasza nyúlik el az M9-esnek addig, amíg el nem éri az M6-os autópályát és a 6-os főutat. Most már minden lakos átmehet Szekszárdra és Dunaújváros térségébe úgy, hogy le tud térni olyan útra, amely nem díjfizetős – tisztázta a képviselő.
Mi legyen a megvett matricával?
Akit januárban megyematrica használata nélkül füleltek le a most még fizetős, de február 1-jétől hivatalosan is újra ingyenes útszakaszon, mentesül a büntetés megfizetése, vagy (a türelmi időszaknak megfelelően) utólagos matricavásárlás alól. Kérésre pedig visszafizetik a megyematrica árát azoknak, akik csak ezekért az átkelőkért váltották ki, igaz, ennek megvalósítása technikailag még nem tisztázott. Font Sándor ugyanakkor azt kérte az autósoktól, hogy „gondolják át a visszatérítést”, hiszen a korábbi autópálya-használatnál jóval kedvezményesebb áron használhatják az adott megye sztrádáit. Egyáltalán nem biztos tehát, hogy jobban járnak a visszakapott 5-10 ezer forinttal, mint azzal, ha most már az év végéig ki is használják a matrica nyújtotta előnyöket.
– A megyei matricarendszernek van egy kedvező hatása; nem véletlen, hogy 400 ezer környékén jár a januárban megvásárolt matricák száma – összegezte Font. – Akik ténylegesen csak egy útszakaszt használnak sztrádából, vagy autóútból, és nem kóborolnak az ország összes többi megyéjében, azoknak rendkívül nagy lehetőség, hogy csak annak az 1-3 megyének a matricáját kell megvenni egy évre – tette hozzá, hangsúlyozva, hogy a több mint 40 ezer forintos éves autópálya-matricához képest ez kifejezetten jutányos árnak számít.
A környék hírei
A szegregált terület integrációja
" A szegregált terület integrációja A roma társadalom Kalocsa életében A Kalocsai...
Pályázatból parkosított templomkert és új kerítés Ordason
Átvette a református egyház a Visszatérés Háza kulcsaitNagy ünnepre gyűltek össze az ordasiak elmúlt...
Kalocsai szerző sikere az irodalmi pályázaton
Október 14-én, pénteken este Budapesten kihírdették a Világháló Alapítvány ésa Blinken OSA Archívum...
Kalocsa gyönyörű barokk templomában, a Nagyboldogasszony Főszékesegyházban október 15-én,...
Az aradi vértanúkra emlékezett Kalocsa – A koszorúzáson Balogi József mondott beszédet
Kalocsa város hagyományai szerint az első felelős magyar kormány szoborcsoportjánál tartották meg a...
Új fasorok, fák díszítik Kalocsát
„A legjobb időpont a faültetésre 20 éve volt, a második legjobb ma van!” – tartja...
Az integráció fontos szerepe a roma társadalomban
Antidiszkriminációs programok Kalocsa város életébenA Kalocsai Önkormányzat, a Szociális Központ és...
In memoriam Szallár Károly (1951-2021)
Futótűzként járta be a várost, hogy elhunyt Szallár Károly, Kalocsa idegenforgalmának egyik jeles...
Közlekedésbiztonsági napra készül a rendőrség
Októberben kezdődött és december elejéig tart a Kalocsai Rendőrkapitányság illetékességi területén...