Ordas

Egy nap a barátság jegyében – kisiskolák összefogása

2011.06.01 22:59   

ordas_suli_360Térségünkben ma is sok kisiskola működik, igaz társulási formában. Sokszor halljuk, hogy ezeket az iskolákat nehéz fenntartani, kevés a tanulói létszám, némelyek még létjogosultságukat is megkérdőjelezik. Minden tanévkezdés fejtörést okoz az önkormányzatoknak, milyen változtatások szükségesek ahhoz, hogy falujuk iskoláját továbbra is működtetni tudják. Mégis! Küzdenek a települések, küzdenek a kisiskolák, és eközben élik mindennapjaikat, ünnepeiket, nevelnek, oktatnak és bizony még fejlődnek is. Miért?

Dr. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár szavait idézve: „célunk, hogy újraindíthassuk a kisiskolákat, attól a céltól vezérelve, hogy a magyar települések akkor erősödhetnek, a magyar falu akkor erősödhet, a magyar tanyavilág akkor maradhat fenn, hogyha oda szívesen mennek lakni életvitelszerűen azok a családok, ahol gyermekek vannak, és ezek a családok biztosítva látják azt, hogy a gyermekeik megfelelő iskolába járhatnak”.

Az ezekben a falvakban élőknek igenis fontos a helyben működő iskola. Zsongás, gyermekzsivaj, labdapattogás, babakocsikat tologató anyukák, görkorizó és bicikliző gyerekek nélkül minden település csak alvó, szunnyadó, életre váró házsorok tengere.

A félálom csendjét törték meg az elmúlt héten Ordason, amikor a helyi iskolásokhoz vendégek érkeztek a kéleshalmi kisiskolások személyében. Annak a meghívásnak tettek eleget, melyben a szervező tanítónők egy baráti kapcsolat kezdetét célozták meg.

Ezen a szép tavaszi napon 18 kisdiák érkezett meg a kéleshalmi iskolabusszal.

Először közös sétát tettünk a Duna partján, megmutatva büszkeségünket, a legnagyobb magyar folyót, mely oly közel van hozzánk és oly kedves nekünk. Végigsétáltunk a gáton, majd ezt versenyfutás követte, melyben mindenki részt vett, összemérve gyorsaságát, megállapítva és elismerve, ki a leggyorsabb. A „Kovacsos” szépsége a kéleshalmiakat is megragadta, és nagy örömmel gyűjtöttek emlékbe kagylóhéjat, kavicsokat a homokdombsági gyerekek. Utána a gumiborítású Sportpályán folytatódtak a játékok. Csapat szerveződött a focistákból, és nagy örömükre a polgármester úr vezette le a barátságos mérkőzést. Közben a lányok karikáztak, labdáztak, kötelet hajtottak, de volt, aki ping-pongozott.

Ennyi mozgás után megéhezett a „siserehad”, ebédelni mentünk vissza az iskolába. Miután mindenki jóllakott, csendes pihenőként rögtönzött bemutatót tartottunk az interaktív tábla használatáról és lehetőségeiről. Egyúttal megnéztünk egy animációs mesefilmet a titkok őrzőiről. A meleg enyhülésével az udvaron folytattuk a játékot, és az idő olyan gyorsan elszaladt, hogy már azt vettük észre, hogy csomagolnak és készülődnek a vendégeink hazafelé. Nem búcsúztunk, csak elköszöntünk. Jövő tanévben folytatódik a látogatás, elmegyünk beszélgetni, játszani, barátkozni Kéles-halomra. Mert jó, hogy kisiskolánk van, mert jó, hogy létezünk és másokkal együtt továbbra is létezni akarunk!

„Az osztatlan képzésnek, az összevont osztályoknak a magyar neveléstörténetben szép, méltatlanul feledésbe menő hagyománya van. Néha mindössze nyolc-tíz, különböző korú diák tanul együtt, a tanítónak pedig mindenkire személyre szabott tervet kell készítenie. A tapasztalatok azt bizonyítják, hogy ezek a diákok semmiben sem maradnak el normál iskolába járó társaiktól, együttműködésük, önálló tanulni tudásuk viszont jobb, mint a normál osztályba járó kortársaiké. Erről kézzelfogható bizonyítékok is rendelkezésünkre állnak, hiszen a hazai értelmiség, a tudományos és a művészeti élet több kiemelkedő alakja, például a Magyar Tudományos Akadémia jelenlegi elnöke is ilyen összevont kisiskolából indult” – mondta dr. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár.

Az ordasi tanítók:

Kozákné Szentgyörgyi Ilona, Varga Attiláné


Kultúra

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás