Éljen a szerelem!

Csárdáskirálynő – tapsviharban

2009.04.23 13:15    |    Benke Ferenc  

Szabó Árpád, a színház direktora jól választotta meg az évad befejező darabját, hiszen Kálmán Imre nagyoperettje olyan sikertörténet, ami azon túl, hogy körbejárta a világot, itthon is túlélt minden történelmi változást. Az 1916-os Beöthy-bemutató alatt Isonzonál még dörögtek a fegyverek, de a pesti közönség özönlött a Csárdáskirálynőre. Túlélte a második világháborút, a Rákosi-korszakot, a forradalmat, a rendszerváltást, és rendületlenül színpadon van ma is, mert lényegét tekintve vérbeli nagyoperett, Kálmán operett!

 

 

michelcilike_460

 

A Csárdáskirálynő esetében mindig fennállhat a közönség előzetes összehasonlító fanyalgása, hiszen minden új bemutató viszonyítható korábbiakhoz és a nagysikerű filmhez. Majd mégis bekövetkezik a színház félelmetesen szép örök csodája, a siker, melyet megteremt a rendezői attitűd, a színészek mesterségbeli tudása, művészete, az élő előadás varázsa.

Kalocsán Turpinszky Béla rendező megtalálta a szövegben a mélységet, közben komoly érzelmeket is színpadra varázsolt, és csöndben becsempészett kis romantikát is, amitől mégsem lett habostorta az operett. Itt mindenki tudta, mire vevő a publikum és minden dal az érzékekre hatott. El kell mondani: a bemutató igazi szenzációja, hogy valamennyi énekes mikroport nélkül énekelt. Szilvia híres belépőjét, a Hajhó-t Mádi Piroska azonnal vastapsra vitte, kettősük az Edvint alakító Egyházi Gézával szint-úgy, és a szubrett Klingler Kata Stázija a táncos komikus Bóni gróffal, Cservenák Vilmossal is méltán elnyerte a hosszú vastapsot.

 

bonistazi_500

És nem véletlenül lehetett játékos, olykor bohókás, máskor kissé romantikus hangulatot teremteni, ami a premierpublikum lelkét mindenkinél korához illően érintett meg.

Közismert, hogy az operettekben a főpincérnek fontos szerepe van, ezt Békeffy és Kellér is jól tudta, és szellemes pesti szöveggel, kiváló poénokkal, helyzetkomikummal tűzdelte teli a szerepet. Amit azután a Miska pincért alakító Gyurity István (második szereposztásban Benkóczy Zoltán) az utolsó cseppig ki is használt, mi több, a nagy tapasztalattal rendelkező két rangos művész meg is tetézett.

A Kerekes Ferkót, a bohém írót alakító Jankovits József szájából még a darab eredeti címe is elhangzott: „Éljen a szerelem”, hangját örömmel élveztük a Hajmási Péter közismert, vérbő dallamában. Gulyás Zoltán színművészről, Leopold Mária főherceg alakítójáról sokkal többet kellene írni, ketten a Cecíliát alakító Marinka Csillával olyan hangulatot teremtettek egy-egy jelenetben, mely csak az operett színjátszás elitjének sajátja. Van az operettben két epizódszerep (bár Cecília három férje is felvonul a fináléban), a Rohnsdorf tábornoké, és a közjegyzőé. Krizsik Alfonz faarcú alakítása csúcsok-csúcsa, valódi élmény, mint ahogy a mi Fekete Istvánunk közjegyzőjének játéka is, aki úgy kántálta végig a házassági szerződést, hogy a nézőtéren a nevetőizmok görcsben rángatóztak. A díszlettel ismét dicsekedhet Horváth Attila, mint ahogy Szabó Edina balettáncos és Kingler Kata is a koreográfiákkal.

Igazi premier volt, igazi évadot megemelő produkciót láthat Kalocsa egyre inkább gyarapodó, színházat látogató közönsége, azok is, akiket a Kalocsai Színház ingyen busszal hoz be a város vonzáskörzetének településeiről egy csodás előadásra.


Kultúra

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás