Mondom a magamét

Árok is van, gödör is van

2008.09.25 15:15    |    Csapai Lajos  

Nem fogják elhinni, de ügyvezető igazgatónk kapásból fújta a címbéli népdal teljes szövegét, így megnyugodva foghattam e kis episztola megírásához, amire többen is bíztattak. Ha valaki figyelmesen olvasta a kalocsai és környékbeli útépítésekről szóló híreket, nyilván egyetért azzal, hogy az előttünk álló, nagyjából két évig tartó időszakban soha nem látott felújításoknak leszünk majd tanúi. A teljesség igénye nélkül, még csak sorrendet sem tartva: megújul az 51-es halálösvény Kalocsa és Pataj között, felújítják a Kalocsa-Kiskőrös közötti utat, kiírták a Kalocsa-Hajós közötti tendert, lassan átadják a Negyvenszállásra vivő kerékpárutat, nemsokára belefognak a belvárosi utcák rekonstrukciójába, úgyhogy újra kell majd tanulnunk a városi közlekedést is, elhagyva megszokott csapásainkat.

Furcsa kedvtelésem, de szeretem nézni a behemót gépek munkáját. Szívesen pazarlom a benzint, hogy közelebbről lássam például a kőrösi út építését. A szakaszolás logikáját ugyan nem értem, de tény, hogy haladnak vele, legalább is a felmart útszakaszokkal, meg a felújítandó hidakkal, ahová a végén feltöltött padka és vízelvezető árok épül.

És itt egy pillanatra meg is állhatunk. Régóta értetlenkedem azon, hogy a horvátok miért építenek gyorsabban jobb autópályákat a magas hegyeik között, s miért van az, hogy mi a többnyire lapos Magyarországon völgyhidakat, meg alagutakat és töltéseket építünk. A szakemberek szerint azért van így, mert Horvátországban csak ki kell robbantani a pálya nyomvonalát, aztán elegyengetni és kész az alap, az alagutat pedig csak ki kell fúrni a kemény kőzetben, oszt’ annyi, nem úgy, mint az M6-os pályánál Bátaszék közelében lévő síkvidéki alagútnál. Nekünk pedig oda kell hordani és tömöríteni a talajt, hogy ne rogyjon meg az út, mint a Harta melletti védgáti szakaszon, amit átadása óta vagy ötödször aszfaltoznak. Jó bizonyíték erre a Harta-Solt között megújult szakasz is, amit lehoztak a védgátról – de majdnem ugyanolyan magas töltést építettek mellé, és azon vitték az új nyomvonalat, amin eddig ketten szenvedtek halálos balesetet.

Valaki arra panaszkodott, hogy ugyanezt a trükköt vetik be az útépítők a kőrösi úton is, ezért utánajártam, igaz-e, amit mondanak. Nos, igaz, azzal a különbséggel, hogy nem magas töltést építenek, hanem legalább 2 méter mély esővíz-elvezető árkot ásnak az út mindkét oldalán, ami a közlekedés szempontjából ugyanazokkal a veszélyekkel jár. Ha ugyanis valaki megcsúszik ezen a szakaszon, nincs menekülő útvonala, hanem úgy lestukkolja a mély árok túloldalát, mint ebihal a mólócölöpöt, s örülhet, ha túléli. Ezt akár saját példám is bizonyítja, amikor egy rettenetesen hideg, januári napon, amikor jégbordák borították a kőrösi utat, Öregcsertő határában, a hosszú egyenesben, 8 km/óra sebességgel száguldva, az egyik jégborda jóvoltából önálló életre kelt az autó és lépésben fejjel beleállt az árokban lévő mély hóba. Nagynehezen kiszálltam, de ekkor fél lábszárig beszakadt alattam a jég, s mire Hábermájer Pista kirángatott az árokból, úgy zörgött a megfagyott nadrágszáram, mint a haraszt, de az autó és utasai sértetlenek maradtak, hál’istennek.

Ilyen mély árkok esetében talán a szalagkorlát lenne célravezető, arra meg ilyen hosszúságban nincs pénz, így valószínűleg minden alkalommal orosz rulettet kell játszanunk, s lesz akinek sikerül megúszni az utazást, s lesz, akinek nem.

 


Publicisztika

A Rakétaezredre emlékeztek

A Magyar Honvédség 15. Kalocsai Légvédelmi Rakétaezrede, pontosabban a jogelődje, a Légvédelmi...

A Paks II. projektről kapott tájékoztatást a Magyarországi nemzetiségek bizottsága

A Magyarországi nemzetiségek bizottsága 2018. november 6-án kihelyezett ülést tartott Pakson,...

ARCHÍVUM

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás