Híd, ami elválaszt

2015.05.21 11:35    |    -sch-  

Lázár János, az Elnöki Tanács Elnöke múlt hét csütörtökön jelentette be, hogy a kormány a Paks 2-höz kapcsolódóan épít egy Kalocsa és Paks közötti hidat. Az ember szíve ilyenkor felmelegszik. Mégse stadiont…

Mivel ezt a szándékukat kivételesen nem titkosították, a hír elérte az országos sajtó ingerküszöbét is. Míg a szócsövek a szűkszavú MTI-hírt közölték, az ellenzékinek tarthatók – számos internetes médium – egyből nekünk estek. Nekünk, kalocsaiaknak. Minek ide híd, amikor itt van 27 kilométerre már egy vadiúj, amin alig közlekedik valaki.
„Egy újabb Duna-híddal lényegesen rövidebb lenne az út és a menetidő, ám az igazi kérdés, hogy megéri-e az országnak tízmilliárdokat költeni arra, hogy a kalocsaiak egy óra helyett – nagyjából – 20 perc alatt eljussanak Paksra. Kalocsa felől nem vezet egyenes autóút tovább az M5-ös felé, vagyis nincs arról szó, hogy ez a híd bekapcsolódna az országos úthálózatba.”– írják s veszik át egymástól azok, akiknek csak Google-térkép e táj, s akiknek már akkor izomláza támad, ha néhány megállót villamospótlóval kell közlekednie.

Számításokat végeznek hogy lesz-e elég munkahely Pakson, fiktív adatok alapján főre lebontva közlik a várható költségeket, s egyetlen internetes kereséssel máris kinyomozták, hogy ez a Jobbik ötlete volt (lapunk online cikkére hivatkozva), a Fidesz csak lenyúlta. Ez a híd – szerintük – tehát bűnben fogant. Az, hogy még közel 40 település lenne érintett, nem kerül szóba, ahogy az sem, hogy a teljes paksi projekt költségveté-sének 1-1,5 százalékáról beszélünk. Nagyobb itt a baj: Lázár közölte, a Jobbik kezdeményezte… az ilyet zsigerből utálni kell. Ha a szervilizmus helyett szakértelem fogná a billentyűzetüket, s valahonnan a fülükbe jutna ezen újságíróknak, hogy nálunk ellenzéki a városvezetés, talán másként fogalmaznának.

Hogy a Jobbik kezdeményezte volna? Persze, épp úgy, ahogy a mostani, az előző és az azt megelőző városvezetés, a civil és annak látszó szervezetek. Mind kalocsaiak, lokálpatrióták – messziről, félig csukott szemmel ez akár összefogásnak is tűnhetne... Homéroszt hét város vallotta szülöttjének, ennek a hídnak is van vagy ugyanennyi ötletgazdája. És egyelőre csak az van.

Egy híd előnyeit hosszan lehetne sorolni, az ember azt hinné, feleslegesen. A hétvégén járom a várost, ülöm a kocsmákat, hallgatom a kalocsaiakat. Friss, így szinte mindenhol szóba kerül a téma. Nem csoda, megváltozna az életünk, ha a terv csakugyan megvalósulna. Kié így, kié úgy. A kompokat üzemeltetőkön kívül a butikos és kereskedő aggódik. Igazuk is van, nem biztos, hogy idejön a vásárló, éppúgy el is mehet. Mert nem csak a munkahelyek, az üzletek is közelebb lesznek. Kiürülne a város? A fővárosba vezető út is lerövidül, mégiscsak egy autópályával lennénk összekötve az elhanyagolt 51-es helyett. Velük szemben a Facebook-on 4000 támogató az szinte semmi, kétszer ennyi aláírás, névvel-címmel talán már valami, de még mindig nem mindenki. Hidat ver közénk a politika.

A látszat ellenére, miszerint a nép szava meghallgattatott, ez a döntés is a fejünk fölött született. Persze az is megeshet, hogy csak alapkőletételre futja majd (ez most népszerű műfaj, tán külön kőbánya dolgozik már e célra), hiszen – ne feledjük – egyelőre ez egy ígéret. Tegyük fel a padlásra a többi mellé, ha odafér. Aztán majd átkelünk együtt a hídon, ha odaértünk a folyóhoz.

(A szerző bevallottan elfogult: élete jelentős szakaszát a két város közt ingázva töltötte, Géderlak és a komp között előre köszönnek neki a csigák, a régi solti Aranykulcs törzsközönségéről nem is beszélve.)

 


Publicisztika

A Rakétaezredre emlékeztek

A Magyar Honvédség 15. Kalocsai Légvédelmi Rakétaezrede, pontosabban a jogelődje, a Légvédelmi...

A Paks II. projektről kapott tájékoztatást a Magyarországi nemzetiségek bizottsága

A Magyarországi nemzetiségek bizottsága 2018. november 6-án kihelyezett ülést tartott Pakson,...

ARCHÍVUM

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás