Emelt szintű érettség

2016.03.11 09:39    |    Hirsch Zsolt  

Néhány hete a miskolci Herman Ottó Gimnáziumban elszakadt a cérna. Az ottani tanárok megunták a föléjük terebélyesülő bürokrata szervezet mondvacsinált szabályaihoz való alkalmazkodást, és a maguk módján tiltakozásba kezdtek. Hamar követőkre találtak, hiszen aki tanít, vagy akinek akár csak gyereke van, az bizony saját bőrén tapasztalja minden nap a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) áldásos tevékenységének következményeit.

Ezt a szervezetet azzal az észszerűnek tűnő, de valójában mondvacsinált indokkal hozták létre, hogy esélyegyenlőséget teremtsenek a különböző gazdasági szinten álló régiók tanulói között. Senki nem gondolta még akkor, hogy akár a földdel teszik egyenlővé.

Klinghammer István, volt államtitkár azóta szállóigévé vált szerencsétlen beszólása jelképet is adott a tiltakozással szimpatizálóknak, kockás inget hord boldog-boldogtalan. A pedagógusok pedig az adminisztrációk és a gyerekek tanítása, nevelése mellett most nyakukba vették saját munkakörülményeik javításának feladatát is. És talán még sokkal-sokkal többet.

Az elmúlt hetekben sokan, sok helyütt elmondták már, mi is az igazi probléma a KLIK-kel, így ezeket itt nem is sorolnám fel, ráadásul a helyzet napról-napra változik, lesz még ezen az úton egy-két pukli. A szakszervezetek tárgyalni próbálnak a kormánnyal, s úgy tűnik, mintha az olykor engedne is. Március 1-jétől például új vezetője lesz az intézménynek: Áder János húga. A szobatársak már elfogytak, sorra jönnek a rokonok, s velük az őrültebbnél őrültebb ötletek. Ha az iskolafolyosón lehet tornaórát tartani, akkor pecázni is lehet! „Kisfiam, ha még egyszer fejbedobsz az etetőkosárral, hazazavarlak!”

Kalocsai Néplap

A közbeszédben többnyire az ilyen extrém példák keringenek csupán, az érintetteken kívül (de tán azokon belül is) keveseknek van már türelmük, idejük feldolgozni a sokféle információt. Ne feledjük, a politikusok mindazt munkaidőben csinálják, amit a tiltakozó tanárok szabadidejükben! Már ha van nekik, mert kaptak feladatot bőven. Így persze többnyire csak a jól látható következményekkel, a tantervvel és nem a probléma gyökerével foglalkozhatnak. Hogyan is foglalkozhatnának?

A gyökér maga a KLIK, mint olyan. Még csak nem is az adósság, amit felhalmozott, mert mint a miniszterelnök mondta, azt úgyis kifizetjük (mi, adófizetők, kétszeresen), hanem az alapelv, ami miatt létrejöhetett. Talán Kéri László politológus fogalmazta meg, hogy ha nem érthető, hogy a kormány pontosan mit miért csinál, akkor a legegyszerűbb a válasz: lopni akarnak. De ez már egy leegyszerűsített válasz. Valójában a pénz „elveszíti közvagyon jellegét”. (Idézet egy kedden elfogadott törvényből.)

A centralizáció, a központosítás célja a források átcsoportosítása, egy kézben tartása, a diszponálás, a becsatornázás, hogy aztán saját szempont szerint újra szétosztassék. Ezáltal egyben „fegyelmező eszköz” is, hatalom- és kegygyakorlás eszköze: ha nem viselkedsz jól, nem kapsz semmit!

Megtették ezt már más területeken, az átlagember számára észrevétlenül, az energiaszolgáltatásban, az egészségügyben, a katasztrófavédelemben, a büntetésvégrehajtásban, a hulladékszállításban és még sorolhatnám. A híreket hallva, most épp a turizmus és rendezvényszervezés lesz következő.

De ne aprózzuk el, maradjunk a KLIK-nél, mint példánál. A beszállítói piacon a tankönyvek, tanszerek, de még az iskolatej és gyümölcs is milliárdos üzlet. A fenntartói jogokat ugyebár elvették az iskolaigazgatóktól, kénytelenek azzal szerződni, akit a KLIK hoz. Az ellátásban, karbantartásban a fennakadások többnyire épp abból adódnak, mert hirtelen, direkt e célra létrehozott baráti cégek nyerték el a feladatot, akik természetesen megfelelő háttér híján a régi termelőkkel és beszállítókkal kénytelenek „üzletelni”. A kakukktojások kikeltek és most túrják ki a többi fiókát a fészekből. Ez önmagában nem lenne baj, hiszen egy rendes piaci versenyben az olcsóbb ár, a jobb minőség az érvényesülés záloga, de nálunk ezek közül már egyik sem számít. Itt már csak az NER, aki elfogadja az új játékszabályokat. A központosítás minden területen ezeknek a kakukkfiókáknak kedvez, s ne legyünk kishitűek: egy fillért sem hagynak az út szélén.

Tudom, korrupció volt és lesz is, de a mértéke nem mindegy. A közoktatás centralizációja azért akadhatott meg egy pillanatra a hatalom torkán, mert a nagy átszervezésben a krétával együtt véletlenül a gyerekek jövőjét is ellopták. Meg a jelenét: „Te is fiam, butulsz! Csak nősz, növögetsz, nem tudod megvárni a következő alaptantervet?” Ezt pedig tényleg csak az elvakult, szervilis szavazópolgár hagyhatja.

Akinek kockás az inge, vegye magára!

Ne a gyerek előtt!

Most február 29-én hétfőn nagyon sok tanulót nem engedtek szüleik iskolába, szolidaritásukat jelezve a tanárok felé. A sajtóban több helyen kaptak helyet vélemények, hogy a gyereket ne használjuk eszköznek, ne fertőzzük meg őket a politikával.

Nem kell messzire mennünk a példáért, a mi családunk már átesett a tűzkeresztségen 2014-ben. Nem tudom, emlékeznek-e rá, de az év áprilisának első szombatjára valamennyi kalocsai általános iskolás osztálynak vetélkedőt hirdettek a szép emlékű, s azóta már féregtelenített Vízimadár Parkba. Akkor fogtam gyanút, amikor az eseményt megafonos taxisok hirdették városszerte. A vetélkedő fődíja a győztes osztályközösség balatoni nyaralása volt.

Ha egy iskolás a szüleit is vitte, rokonokat vagy minél több felnőttet, azért osztályának pluszpont járt. Ez miért is lehetett fontos? A szó szoros értelmében az volt, mert ez a szombat épp a választások előtti kampányzáró nap volt, s a rendezvényen teljesen véletlenül egyik országgyűlési képviselőjelöltünk is megjelent. Mit megjelent! Az egész az ő rendezvénye volt, szépen becsomagolva. Nem mondom, hogy ezért, de meg is nyerte a mandátumot.

Nos, én erre a rendezvényre nem akartam elengedni a lányomat, szem előtt tartva a fent említett elvet: ne használjuk a gyereket eszköznek, tartsuk távol a politikától. Ő persze ezeket a szempontokat nem értette meg, csak azt, hogy én közösséget bomlasztó módon meg akarom őt fosztani egy kellemes szórakozási lehetőségtől, s pláne a főnyereménytől. Némi veszekedés után engedtem a nyomásnak. A történethez tartozik, hogy épp az ő osztályuk nyerte meg a balatoni „nyaralást”, ami jellemző módon annyiból állt, hogy két éjszakára – szezonon kívül – megkapták ingyen a gimnázium faházait. Villany és víz ugyan ki volt kapcsolva, de legalább az utazásról, étkezésről és a programokról gondoskodhattunk mi magunk, saját költségen. Egyszóval még egyszer bele lettünk kényszerítve egy kellemetlen szituációba. Persze a többiek irigykedtek, míg mi, a győztesek tudtuk, hogy átverés volt az egész. Olyan ismerős… Mintha ugyanez lenne a pedagógusok (ápolónők, tűzoltók, rendőrök, közszolgák) béremelésével is. Csak akik megkapták, tudják, hogy végül is alig kapták meg.


Publicisztika

A Rakétaezredre emlékeztek

A Magyar Honvédség 15. Kalocsai Légvédelmi Rakétaezrede, pontosabban a jogelődje, a Légvédelmi...

A Paks II. projektről kapott tájékoztatást a Magyarországi nemzetiségek bizottsága

A Magyarországi nemzetiségek bizottsága 2018. november 6-án kihelyezett ülést tartott Pakson,...

ARCHÍVUM

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás