Egy migráns naplója (38.)

Híd a munka világába

2017.08.09 11:57    |    -sch-  

A cím szándékosan félrevezető. Több ezer hátrányos helyzetű, elsősorban cigány származású munkásembernek két dolog ugorhat be azonnal róla, az azonos néven futó uniós program és szövetkezet, amivel nekik munkahelyeket teremtettek, vagy pedig az ezen a címen elsíbolt mintegy 1,6 milliárd pályázati pénz. Nem ők tehetnek róla, ha csak az utóbbi, mert mint tavasszal bebizonyosodott, ebből a pénzből nem foglalkoztathatóság növekedett, hanem az újonnan vásárolt budai irodaház büdzséje. „Munkahely” is került, az Országos Cigány Önkormányzat csókosainak, jókora havi apanázsért, hivatali autóval. Minden bizonnyal ez is a Széchenyi-terv része. (Egy pillanatra eszembe jut, milyen képmutató elnevezés: Széchenyi a saját pénzét fordította az ország javára, ők meg mások pénzét saját javukra!) Hiába, Farkas embernek farkasa. Ez a híd leomlott, a szövetkezet a törvénytelenségek miatt feloszlott, büntetőeljárás nem indult, sőt egykori vezetőjében, a miniszterelnöki biztosban(!) a kormányfő bizalma töretlen, annyira, hogy a hiányzó 1,6 milliárdot mellényzsebből rögvest ki is pótolta. Azért azon sok száraztésztát és konzervgulyást lehet ám venni! Vagy mennyiért is mérik most a szavazatokat?

De mint mondtam, a cím félrevezető, mert nem erről a hídról lesz szó. Egy másikról, ami nemsokára épülni fog. A hídon 600 méter hosszan, kétszer egy sávos főút vezet át, kerékpárúttal, gyalogos járdával, közvilágítással. A híd szerkezete egypilonos, ferdekábeles, ortotróp acél pályalemezzel. Öt nyílásból áll majd, melyből három a meder felett, kettő pedig az ártéren lesz. Az egyedi szerkezet miatt a 94,5 méteres pilon és a kábelek díszkivilágítást kapnak. Mint látható, a híd tervei készen. Bár Orbán Viktor 2014 februárjában megerősítette, hogy a híd építése 2016-ban kezdődhet meg és 2017-re készülhet el teljesen, a valóság az, hogy csak tavaly szeptemberben írták ki a kivitelezési pályázatokat, viszont már idén nyáron indulhat is az építkezés, miután néhány hete, májusban eldőlt, hogy a kivitelezés a Mészáros és Mészáros Kft. dolga lészen. Egyelőre 91,199 millió euróból (nagyjából 28 milliárd forintból) kell kihoznia, ezt közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő. A jelenlegi jóslatok szerint a hidat 2019-re át is adják a forgalomnak.

Na, ez már tempó, ilyen az, amikor egy kormány hidat akar(!) építeni. A döntéshozatal még úgy is gyors volt, hogy két ország bürokráciáján kellett átverekedni. A Google-kereső már tudhat valamit, mert amikor a biztonság kedvéért újra rákerestem az erről szóló cikkekre, akkor az „új hidat építhet Mészáros” helyett ezt ajánlotta fel: „új hidat épített Mészáros”.

Remélem, nem bánják, hogy játszok egy kicsit a nyájas (de nem birka!) olvasóm idegeivel, mert kitalálhatták, igazából nem erről a hídról szól ám a naplójegyzetem, mert ez a híd nem a munka világába vezet, hanem Komáromból Komárnóba!

Ezzel szemben az a híd, amire a címben utaltam, már áll. Legalábbis jó ideje nem mozdult egy tapodtat sem.

„A kormányhatározat szerint jövőre elkezdődhet az építés, és 2020 közepére már kész is lehet az új Duna-híd, ami Kalocsa és Paks környékét kötné össze. Május közepére derül ki, hogy melyik tervezőiroda készítheti a kapcsolódó úthálózat környezetvédelmi hatástanulmányát, az engedélyezési és tendertervet, illetve az is, hogy melyik cég kapja a környezetvédelmi és építési engedélyt” – írja a Magyar Idők. Június közepe lesz lassan, és még nincs róla hír. – „A létesítmény megépítésének egyik célja, hogy a Duna kalocsai oldalán élők könnyebben vállalhassanak munkát nem csak a Paksi Atomerőmű új 5. és 6. reaktorblokkjainak építkezésen, de a működtetésükben is.”

Szerencsére egy atomerőmű nem épül fel olyan hűbelebalázs módjára, mint egy kisvárosi múzeum, így aztán van remény, hogy mire kész a híd, még akkor is akad munka, beszállítási lehetőség, csurran-cseppen valami Kalocsának is, bár egy rendes építkezésnél ekkorra a pozíciók kiépülnek, szerződések megkötődnek.

„Új, harmadik gyorsított közbeszerzési eljárást írnak ki a Kalocsa-Paks térségében tervezett új Duna-híd tervezésére, a második eljárás azért nem volt sikeres, mert bár nyertest hirdettek, a Közbeszerzési Bizottság eljárási szabályszegések miatt végül mégis elutasította a pályázatot. A gyorsított eljárás indoka, hogy a forrást biztosító támogatási szerződés szerint a ’tárgyi feladat szakmai megvalósításának végső határideje 2017. III. negyedéve’. Amennyiben eddig az időpontig a közbeszerzési eljárás nyertese a szerződésbe foglalt feladatát nem teljesíti, abban az esetben a támogatási szerződés értelmében a forrásvesztés esete állhat fenn.”

Össze kéne egy kicsit kapni a dolgokat, mert csúszhat ez még akár 2018-ig is, amikor is meglátjuk, hogyan szavaz Kalocsa. (De ez a valóságtól elrugaszkodott, barbár gondolat biztos csak az én kopaszodó fejemben fordult meg.)

Bár a paksi polgármester azóta már miniszter, ne felejtsük, ezt a hidat Lázár ígérte, nem a kormányfő, aki „kiemelte, hogy bár több híd építése is folyamatban van, a kormány jelenleg a komáromira koncentrál.”

De örüljünk, kaphatott volna a város a nyakába egy fenntarthatatlan stadiont is akár, ha már a híd túl messze van.


(Források: index.hu, Magyar Nemzet, Magyar Idők, híradó.hu, KaloHírek, Paksi Hírnök, portfolio.hu. Kiemelések tőlem.)



Publicisztika

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás