Mondom a magamét

Finisben az ötvenegyes

2009.11.05 16:12    |    Csapai Lajos  

Hacsak valamelyik szomszédos baráti ország légiereje le nem bombázza, az Isten se menthet meg bennünket attól, hogy a megadott határidőre, vagyis november 30-ra elkészüljön a térség legfontosabb közlekedési ütőerének számító 51-es út Kalocsa-Dunapataj közötti szakasza. Aki arrafelé jár és van szeme hozzá, láthatja, hogy Pataj belterülete jóformán elkészült, már a csíkokat is felfestették, a körforgókat pedig hamarosan betelepítik őszi virágokkal, hogy a szemnek is kellemes legyen. Hogy ez nem történt meg a halottak napja előtt, az egyfajta elővigyázatosság volt a kivitelezők részéről, hiszen a majd’ egy egész hónap alatt, ami még hátra van, szálanként elhordhatnák a virág-tolvajok.

Mondom, felgyorsult a végére az ütem a szakasz mind a két végén, kicsit ahhoz hasonlít az egész, mint amikor Amerikában a kontinenst átszelő vasútvonal építői Promontornál találkoztak és egy aranyszeg bekalapálásával jelezték, hogy megvalósul az álom: vonat repíthette a Nyugat meghódítóit az Atlanti Óceántól a Csendesig, és a sínek mellett megépült az, amit ma Amerikának hívnak.

Jelenleg az 51-esen is közelít egymáshoz az útépítés; már csak azért is érdemes arrafelé menni, hogy láthassuk, miként lesz az egykori főútnak csúfolt ösvényből valódi, közlekedésre alkalmas út. Most bánhatjuk csak igazán, hogy nyáron hónapokra leállt az építés, hiszen mostanra már el is felejthettük volna a felújítást és azokat a politikai konstellációkat, amelyek az egész gyanús leállást körüllengték. Érdemes volt megfigyelni, miként reagáltak a politikai erők a leállásra, majd újraindításra. A kurzusváltásra készülő oldal a mostani hatalom töketlenkedésének számlájára írta a több hónapos helybenjárást, és nem győzte hangsúlyozni, hogy csak képviselőjük kérdései nyomán kapott a fejéhez a Vegyépszer s vette fel a munkát. Azt viszont el kell ismerni, hogy a sajtó nyösztetésére adott válaszuk rutinszerű nagyvállalati szöveg volt: azért nem fizethettek az alvállalkozóiknak, mert a Vegyépszer két vállalatra oszlott, emiatt a pályázati pénzek elkeveredtek az átutalások során, s az alvállalkozók olyan durcásak lettek – jogosan – hogy elhagyták a területet, mint Szent Pál az oláhokat.

A baloldaliak meggyőződésük szerint a Vegyépszert a FIDESZ-közeli cégekhez sorolják, ezért az útépítés leállásának, illetve lassításának fő oka szerintük az volt, hogy nagyon szerették volna, ha a nemzetiszínű szalagot már az új kormányfő vágja majd át, hiszen nem mindegy, hogy egy ekkora beruházást mihez-kihez köt a jónép. Az, hogy ki kezdte az új nyomvonallal kapcsolatos munkálatokat, ki vállalta fel a kisajátítások jogi lebonyolításának kacifántos tennivalóit, már nem kérdés, mert a fókusz immár a kész útra van kiélesítve. S akkor még nem is beszéltünk a Kalocsa-Kiskőrös, a Kalocsa-Hajós utak rehabilitálásáról, melyek egyetlen – de nagy – szépséghibája, hogy szűkkeblűségből nem került sor Hajós város és Miske belterületének felújítására. Hozzászokva az elmúlt évtizedek szocialista beruházásainak tempójához, szinte hihetetlen volt, hogy egy szemvillanás alatt elkészültek az úttal és ráadásként az új kalocsai buszpályaudvarral is.

Kanyarodjunk vissza az ötvenegyeshez. Nehéz lenne fogást találni rajta, hacsak nem a Kisfoktő-Kalocsa között lévő buszmegálló színes térkő-burkolatára gondolunk, amit még egy nagyzási hóbortban szenvedő újgazdag is megirigyelhetne. Nem végeztem utasszámlálást, de abban a megállóban maximum 2 utas száll le s fel évente, ami tovább csökkenhet, ha elnéptelenednek a környező tanyák.

Angliában hivatalos fogadást lehetne kötni arra, elkészül-e az út november 30-ig. Érdemes lenne nálunk is megszondázni az emberek várakozásait, ezért a Kalocsai Néplap Online fórumában lehet szavazni arról, hogy 1. Elkészül, 2. Nem készül el, 3. Jövő tavaszra készül el. Akik helyesen tippeltek, egy hónapig ingyen használhatják az utat.


Publicisztika

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás