Traffipax, adatvédelem és mobilozás

2018.11.16 20:39    |    Lancelot  

Angol rendőrök figyelemre méltó technikai újítással már 1000 méteres távolságból felveszik a harcot a gyorshajtókkal, vezetés közben kézben tartott mobiltelefont használókkal. Bemutatták azt a nagy teljesítmény, hordozható kamerás eszközt, aminek segítségével már 1 km-es távolságból kristálytiszta képkockákat lehet rögzíteni a gépkocsiban történtekről.

compositecamera_750

 

Képzeljük el, hogy mire a gépjárművezető észreveszi az út szélén levő kamerát, addigra már rögzítették, hogy kik ülnek a kocsiban, mit csinálnak, mekkora sebességgel közlekednek, rendelkeznek-e gépjármű felelősségbiztosítással, érvényes-e a gépkocsi műszakija, körözik-e a gépkocsit. 

 

Az adatvédelmi szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy ezzel a fejlett technológiával így azokat is megfigyelik, akik nem vétettek a törvények ellen. Az angol rendőrök abban bíznak, hogy ezzel a technológiával ki tudják szűrni a vezetés közben kézben tartott mobiltelefont használókat. A kamera össze van kapcsolva automatikus rendszám felismerő (ANPR) szoftverrel, ezáltal fel tudnak állítani egy adatbázist, amivel ki tudják értékelni, hogy egyes gépkocsik milyen utakon közlekednek és hogyan vezetik őket.

 

A módszer ellenzői szerint az Egyesült Királyság már így is nagyon közel áll ahhoz, hogy „megfigyelő állammá” váljon. Szerintük a rendőrségnek nem volna szabad tudtuk nélkül megfigyelni gépkocsiban utazó ártatlan embereket.

 

A rendőrség kihangsúlyozta, hogy a módszer elsődleges célja nem a gépjárművezetők megbüntetése, hanem az emberek viselkedésének pozitív irányba történő megváltoztatása, konzerválása.  Szükség esetén törvénysértőkkel szemben érvényre fogják juttatni a törvényt.

 

Magyarországon jelenleg kétféle mobil sebességmérő eszköz ismert. Az egyikük a FamaLaser III. típusú, aminek a lézere a gyártói adatok szerint 1500 méterről, a Totalcar információi szerint akár 1800 méterről is meg tudja állapítani egy személygépkocsi sebességét.

 

 

A másik új mobil traffipax az szintén lézeres egységgel is rendelkező  ARH CAM-S1, amely „25 – 600 méter között képes megmérni az elhaladó járművek sebességét, a rendszámfelismerés pedig nappal 150, éjjel 100 méterről lehetséges. Technikai tudásban messze felülmúlja az eddig alkalmazott rendszereket, 30x optikai zoomal, és magas felbontású érzékelővel rendelkezik, így semmi nem kerüli el a figyelmét. A rendőrség által alkalmazott általános mérési távolság 50-150 méter közé tehető.”

 

arhcams1_479

Képforrás: https://www.facebook.com/powertuning.hu/

 

Tegyük hozzá gyorsan azt is, hogy a lézer 1500-1800 méterről képes bemérni egy autó sebességét, nem jelenti azt hogy ebből a távolságból már értékelhető felvétel készíthető, így mindenféleképpen figyelemre méltó az angliai tendencia.

 

A Közlekedéstudományi Szemle LVII. évfolyam 1. számában Bíró József szerint az igazi probléma az, hogy a közlekedésben, mint veszélyes üzemben, ha a közlekedő ember a tőle tíz, száz vagy épp több ezer kilométerre lévővel akarja megosztani érzelmeit, gondolatait, munkáját, feladatait, azzal óhatatlanul figyelmét is megosztja, és az „egy időben több helyen lenni élet érzés” pillanatok alatt fájdalmasan szembesülhet a valóban körülötte lévőkkel, a valódi fizikai valósággal.

 

Elemi érdekünk fűződik az elsődleges baleseti okok megismeréséhez, hogy adott esetben ne keressük feleslegesen az útban, a közúti jelzésrendszerben, forgalom-szabályozásban a hiányosságot, a hibát olyan balesetek esetén, amelyekért más tényező (pl: a mobilhasználat miatti figyelmetlen vezetés) a felelős; a balesetek felbecsülhetetlen emberi, érzelmi veszteséget okoznak.

 

A gyalogközlekedési kockázat érzékeltetésére álljon itt egy konkrét példa, egy valódi baleset története: „A kijelölt gyalogátkelőhelyhez érve a gépkocsi vezetője azt észlelte, hogy jobbról egy gyalogos hirtelen, körültekintés nélkül lép elé, aki a bal kezében tartott mobiltelefonon beszélt. A gépkocsi vezetője balra rántotta a kormányt, de az elütést már nem tudta elkerülni. A gyalogos fejével és felsőtestével szinte beszakította a szélvédőt. Sérüléseit az ügyeletes orvos súlyosnak minősítette, bal karja eltörött, és a fején is könnyebb zúzódásokat szenvedett. Már a kórházban mondta el: a mobiltelefonálás annyira lekötötte a figyelmét, hogy a körültekintésről teljesen megfeledkezett.” (Tóth Attila-. Helyszíni feljegyzések Autóvezető 2005. évi 1. szám)

 

A példa jól bizonyítja, hogy a gyalogos figyelmét is leköti, bizonyos esetekben a közlekedésről túlzottan elterelheti a mobilozás, nem is beszélve a gyermekekről, akiknek tapasztalatai, a közlekedés közbeni tájékozódó képessége a mobil nélkül is korlátozott. Mivel ma már alig van kisiskolás akinek a táskájában, zsebében, nyakában nem lóg, nem lapul ott a mobilkészülék, igen fontos lenne, hogy a közlekedésre nevelés keretében erre a veszélyre is ráirányítsuk a figyelmet.

 

Rutinos járművezetőként már tudhatjuk, hogy vannak olyan személyek, akiktől a KRESZ szabályainak ismerete vagy annak nem adekvát tanúsítása egyszerűen nem várható el. Az egyik ilyen csoport a gyermekek, akik életkori sajátosságaiknál fogva még nem ismerik a világot, a szabályokat, a következő csoportba egyes hajlott korú személyek tartoznak, egy másik csoportba azok, akik életkoruknál fogva korlátozott észlelési, cselekvési képességekkel rendelkeznek. Csoportba sorolhatjuk még a korlátozott  testi- és/vagy szellemi képességekkel rendelkező személyeket is, akik a mindennapi közlekedésben megjelenhetnek.E csoportok védelme fokozott óvatosságot vár el a járművezetőktől, amely a vezetés közbeni mobiltelefon használattal nem biztosítható.

 

A közlekedés közbeni mobilhasználat bármely baleseti típusban előidéző ok lehet, de legjellemzőbb módon talán a magános balesetek alakulásánál érhető tetten, ahol az esetek döntő többségében a figyelmetlenség az elsődleges ok. Megállapítható, hogy a szilárd tárgynak ütközés, megcsúszás, farolás, pályaelhagyásos típusú balesetek száma 2000 óta tendenciózusan nő, és az összes baleseteknek már majd egynegyedét teszi ki. Nem lehet azt állítani, hogy a növekedés kizárólag a mobilozás számlájára írható, de, hogy része van benn, az biztos. A konkrét részarányt valamennyi baleseti típusban célirányos adatgyűjtés és kutatás dönthetné el.

2018-11-16

via: https://www.thesun.co.uk/news/7745396/big-brother-fears-police-unveil-speed-camera-drivers-mile/

 
 
 

 

 


Publicisztika

Kalocsai Néplap Online Kalocsai Néplap KaloPress Nyomda Nagyítás Nyomtatás